maanantai 6. toukokuuta 2013

Onnellisuudesta

Istuin tänään kahvittelemassa ystäväni kanssa ja tulin eritelleeksi elämäni kasvupisteitä. Hieman dramaattisen kuuloista näin kirjoitettuna, mutta toisinaan, ainakin jälkeenpäin, huomaa käyneensä läpi jotain vaihetta tai kokeneensa hetken oivalluksia. Mitenpä sen sitten vähemmän dramaattisesti sanoisi, kun isoja asioita mielessäni virittelin.

Teini-ikäni oli kipeää aikaa enkä muista, että siitä kasvusta olisi jäänyt hirveästi myönteisiä mielikuvia. Ne vuodet eivät olleet huonoja, mutta olisi vaikea elää niitä uudelleen. Tuntui hyvältä olla nuori, mutta pahalta olla minä.

En hahmottele mielellään myöskään varhaisaikuisuuttani. Se tapa, jolla mielsin itseni silloin, tuntuu jo vieraalta nyt, vaikka minuus on käynyt läpi koko matkan ja tiivistynyt tähän hetkeen. Yksi selkeä muutos on ollut vanhemmaksi tulo, mutten näe sitä aikuistumisen askelien välttämättömänä pysähdyspaikkana. Yhtä lailla vastuuseen voi oppia muillakin keinoilla. Mutta onhan se yksi selkeä tapa: huolehtia jostakusta toisesta omien tarpeidensa edelle.

Sen sijaan muistan hetkenä, yhtäkkisenä havahtumisena sen, kun äitini päästi itsensä irti minun vastuuni kantajana. Enää ei voi vedota nuoruuden hölmöilyyn vaan on nähtävä sukulaiset samalla viivalla. Turha tuijottaa silmä mustaksi maalattuna takarivistä, seitsemänkymppinen täti ei anna enää armonpullia ja mummo ei enää silitä minua vaan minä häntä.

Uusin oivallukseni liittyy ikäkriisin kirvoittamaan pohdintaan: olen itse vastuussa omasta onnellisuudestani. Ei enää riitä, että tiedostan vastuuni eikä se, että suoritan niitä. Minun on myös haisteltava tuntemuksiani ja pidettävä huoli siitä, että näen harmaudessakin pilkahduksia. Etten anna liikaa sijaa jo varhain lapsuudessa minuuteeni pesiytyneelle epävarmuudelle. Että teen, vaikka pelottaa. Että katson, mihin pystyn. Ja että näen, kuinka oikeastaan en olekaan hauras niin kuin olen ajatellut, vaan vahva kuin mikä.

Ei tässä oikeastaan isoista asioista ole kysymys, loppujen lopuksi. Voi vaikka mennä lavalle ja voittaa suomenmestaruusmitalin. Ommella tilkkupeiton. Tai päättää, että tällä kertaa puhelimella soittaminen onkin miellyttävää ja tehdä se heti, ei huomenna. Tai päästää irti jostain pinttyneestä tavasta, koska asiat voivat mennä tänään eri tavalla kuin yleensä.

Elämä on usein aika hyvä, kun sen antaa olla. Jotain tästä viisaudesta olen onnistunut nappaamaan, vaikka välillä arki onkin onnetonta haparointia.  

p.s. Mulla on käynyt niin, että olen kommentoinut jotakin blogia ja kommenttiani ei ole julkaistu. Kylläpä nyppii! Ja miksi? No, ensinnäkään en koskaan (ainakaan tarkoituksella...ääripäätäni edustaa varmaan "ei ole oma lempivärini mutta näyttää tosi kivalta sinulla" -tyyppinen julmuus) kommentoi mitään ilkeyksiä. Ja toiseksi ylipäänsä kommentoin siksi, että blogin pitäjälle tulisi kiva olo siitä, että tässä hän jakaa kuviaan ja aatoksiaan ja joku vieläpä seuraa niitä. Välillä tekisi mieli pistää sumeaksi koko some, se on täynnä lainalaisuuksia, joita en hallitse. Tosielämässä luen tilanteita ja sopeudun niihin tavallani. Somessa sama lukeminen ei onnistu, kaikkihan lukevat kirjoitettuja sanoja ilman eleitä, omalla tulkinnallaan. Mutta onneksi on olemassa myös aidosti kivoja virtuaalikohtaamisia. Ei tule vaan tässä kaikessa hötäkässä niitä riittävästi arvostettua.

3 kommenttia:

  1. No höh! :( Kerrothan jos joku kommenttisi ei minun blogissani näy, sillä kaikkien pitäisi kyllä näkyä ja kaikki myös saavat näkyä, kunhan niissä ei mainita meidän muksujen oikeita nimiä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo voin kertoa...tiiä mitä lokaa tuun sinne kohta nakkaamaan, heh.

      Mullekin on tarkkaa, ettei lasten nimiä ole missään, ei myöskään naamakirjassa. Mulla linja on tosin jo tunnistettavissa kuvissa.

      Aina välillä jurppii, kun kommenttipuolella on hiljaista. Jurppimiselle ei mitään voi, mutta se menee ohi, kun muistuttaa, että oma ilohan tämä bloggailu ensisijaisesti on. Mutta se, että oma kommentti ei mene toisen blogin seulan läpi? Höh, se on hölmöä, tai sitten mun pitää olla tarkempi, ettei kommentista voi lukea rivien välistä jotain inhottavaa, mitä en ole tarkoittanut.

      Niin ja vahinkojakin tietty sattuu. En oo tarkoittanutkaan, että mua aina sensuroitaisiin, pari kertaa vaan oon hoksannut.

      Poista
  2. Olen tajunnut itse tuon vasta taannoin, että tosiaan voi aikuistua ja löytää sen vastuullisuuden muutenkin kuin vanhempana. Itselläni yhtä suuri muutos kolmissakymmenissä oli alkoholinkäytön lopettaminen kuin monelle vanhemmuus. Luulisin. Koska samalla tuli monta muuta asiaa. Otin vastuun itsestäni ensimmäistä kertaa, koska olin lapsena joutunut leikkiaikuistumaan turhan varhain ja siksi jäänyt kaikki kesken.

    VastaaPoista

Tosi kiva, kun jaat aatoksesi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...